Aistihuoneessa koettua – opiskelijat yhteistyössä Pikkunorssin kanssa
Olemme kolmannen vuoden varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoita Rauman opettajankoulutuslaitokselta. Suoritamme sivuaineena taito- ja taideaineita varhaiskasvatuksessa. Tähän sivuaineeseen kuuluu produktio -opintojakso, jossa osana on yhteistyön tekeminen päiväkotiryhmän ja taidekasvattajan kanssa. Yhteistyötahoiksi meille valikoitui Rauman pikkunorssi, Pikkunorssin varhaiskasvatuksen erityisopettaja Marjaana ja Seminaarinmäen oma harrastejärjestö Semppu Ensemble. Kurssityönä toteutimme Pikkunorssin alle kolmevuotiaiden ryhmälle silmuille aistihuonekokemuksen, jossa lapset pääsivät käyttämään eri aistejaan: kuulo, näkö, tunto,sekä haju. Ideasta innostui myös esiopetusryhmä roihut, joka kävi kokeilemassa huonetta Silmujen jälkeen.
Aistihuoneeseen tunnelmaa loivat sininen valaistus, taustalla pyörivä aistivideo, sekä Semppu Ensemblen luoma rauhallinen taustamusiikki. Lattialle asettelimme tuntolaattoja, sekä itse luomiamme tuntolaatikoita. Tuntolaatikoissa oli taikahiekkaa, revittyä leivinpaperia, höyheniä, riisiä, pumpulia ja pesusieniä. Lapset kävelivät tuntolaatikoiden päältä, sekä tunnustelivat niitä käsillään. Satupuuhuoneen satupuun kohdalle luotiin tuntopalloja. Tuntopallot olivat ilmapalloja, joiden sisälle oli laitettu makaronia, riisiä, pumpulia, hattarataikinaa, jauhoja ja koristekiviä. Näiden lisäksi olimme luoneet myös tuoksupurkit, jotka sisälsivät kahvia, teetä, kardemummaa, kanelia ja oreganoa.
Aistihuoneen toinen yhteistyötaho oli Kuvilla sivuston luoja, pikkunorssin veo Marjaana. Päädyimme ottamaan yhteyttä Marjaanan, sillä olemme pitäneet hänen luomiaan materiaaleja käytännöllisinä ja selkeinä. Lopputuloksena aistihuoneeseen saatiin käyttöön kuvia kertomaan toiminnasta. Kuvien käyttäminen lisää ohjeiden ymmärtämistä ja sitä kautta lasten osallisuutta.
Anni Marjamäki, Beda Reivonen ja Laura Männikkö
Varhaiskasvatuksen opettaja opiskelijat, Rauman kampus
Kuvien käytön kannalta on olennaista, että pyritään löytämään mahdollisimman konkreettinen kuva kuvaamaan sitä merkitystä, jota kuvalla halutaan välittää. Kuvan kannalta ja kuvan luomisen kannalta tulee ottaa huomioon se, että siinä olisi konkreettisia todellisuuden mukaisia elementtejä, esimerkiksi aistihuonekuvissa keltaiset laatikot.
Marjaana, varhaiskasvatuksen erityisopettaja