Afroa varhaiskasvatukseen! 3/3

Tervetuloa tutustumaan Taito- ja taidekasvatuksen sivuaineessa musiikkia ja liikuntaa opiskelevien varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden suunnittelemia ja tuottamia pedagogisia ideoita ja materiaaleja afron hengessä! Blogissa julkaistaan yhteensä kolme kokonaisuutta. Kukin kokonaisuus sisältää kolme erilaista opiskelijoiden suunnittelemaa lähestymistapaa afroon. Ideoita ja materiaaleja saa hyödyntää niin varhaiskasvatuksessa kuin kotonakin.

Tämä ideakokonaisuus sisältää:

  1. Tarinallinen musiikkimaalaus afrohengessä
  2. Eläinaiheinen afrotanssi 3-vuotiaille
  3. Musiikkisatu – Dalia ja yhteistyön taika

Innostavia ja inspiroivia lukuhetkiä!

Musiikkisatu

Toteutimme musiikin ja liikunnan yhteisen afroprojektin blogikirjoituksen muodossa. Musiikkisatumme keskittyy Afrikkaan, toiminta on kestoltaan noin 15 minuuttia.

Musiikkisatuumme olemme laittaneet esimerkkejä soittimista, joita voi käyttää. Satuun voi kuitenkin keksiä yhdessä lasten kanssa uusia tapoja luoda ääni. Lopussa voitte osallistua kyläläisten ja eläinten juhliin lasten kanssa ja tanssia ja soittaa musiikkia. Tarinan perään olemme lisänneet ohjeita, miten soittimia voi tehdä myös itse, jos jotain soitinta ei löydy valmiina.

DALIA JA YHTEISTYÖN TAIKA

(Tuulikello) Dalia pakkasi pientä nahkalaukkuaan. Hän oli lähdössä metsään leikkimään ystäviensä Lulun ja Neeman kanssa. Dalian äiti oli lähtenyt varhain aamulla päivän askareihin ja varoittanut tytärtään menemästä liian syvälle metsään. Kylän lähettyvillä sijaitseva sademetsä oli täynnä vaarallisia eläimiä, jotka olivat viime aikoina aiheuttaneet paljon harmia kyläläisille. Apinat olivat alkaneet varastelemaan metsästä kerättyjä hedelmiä ja esineitä kyläläisiltä (apinoiden ääniä), linnut olivat syöneet kylän istutuksia niin, ettei maan sato päässyt kasvamaan (lintujen ääniä) ja käärmeet ilkikurisina olivat alkaneet säikäytellä pihalla leikkiviä lapsia (käärmeiden ääniä).

(Kävelyääniä) Dalia ystävineen olivat kuitenkin rohkeita ja he lähtivät leikkimään salaiseen leikkipaikkaansa (sademetsän ääniä/lehtien kahinaa, eläinten ääniä). Kesken leikin Dalia haistoi nenässään pistävän hajun. Lululle ja Neemalle kertoessaan tytöt eivät kuitenkaan välittäneet vaan jatkoivat keskittyneesti leikkiään. Yhtäkkiä metsän eläinten äänet voimistuivat; linnut sirkuttivat taukoamatta ja apinat huusivat pelokkaina. Dalian ystävät näyttivät pelokkailta tuntiessaan maan tärisevän paljaiden jalkojen alla (rummutus).

Tytöt kuulivat räsähdyksen (räsähdys) metsän uumenista ja katseiden kääntyessä äänen suuntaan he näkivät pienen simpanssin, joka oli satuttanut jalkansa. Simpanssi juoksi suoraan Dalian syliin. Kovin kauan lapset eivät ehtineet ihmetellä tapahtunutta sillä pian puiden lomasta alkoi ilmestyä laumoittain eläimiä (juoksuääniä). Gorillat, simpanssit ja käärmeet pakenivat lähestyvää punaisena roihuavaa liekkimerta (eläinten ääniä, liekkimeri). Yhdessä eläinten kanssa tytöt lähtevät juoksemaan kohti kylää varoittaakseen lähestyvästä vaarasta.

Kylän laitaan kerääntyneet ihmiset seurasivat lohduttomina metsästä nousevia suuria ja tummia savupilviä (liekkimeri). He pelästyivät nähdessään metsän keskeltä säntäileviä eläimiä juoksevan kohti heitä kolme pientä tyttöä kintereillään (rummutus, kapulat). Punaiset lieskat ja savu nielivät ennen niin kauniin sademetsän ja eläinten kodin. Dalia, Neema ja Lulu ilmestyivät eläinten keskeltä pieni simpanssi sylissään. Yhdessä tytöt vakuuttivat kyläläiset siitä, ettei eläimistä olisi heille vaaraa.

Hetken tuumittuaan kyläläiset ja eläimet ryhtyivät yhteistuumin sammuttamaan lähestyvää tulta. Simpanssit ja gorillat kantoivat vesisankoja sekä linnut kuljettivat nokissaan vettä tulipalon sammuttamiseksi (veden ääniä). Kerrankin kyläläiset ja metsän eläimet unohtivat ristiriitansa ja toimivat yhdessä pelastaakseen pienen kylän tuholta. Tuli oli jo kylän lähellä, kunnes Dalia tunsi vesipisaran poskellaan (vesipisaran ääni voimistuen loppua kohden). Dalia katsoi ylös taivaalle ja näki tummien sadepilvien lähestyvän kylää. Eikä aikaakaan, kun rankka kaatosade sammutti tuhoja tehneen metsäpalon (rankkasade).

Kyläläiset ja eläimet riemuitsivat (hurrausta/taputuksia). Eläinten kodit olivat tuhoutuneet palon myötä, joten kyläläiset antoivat eläinten jäädä omaan kotiinsa asumaan metsän uudelleen kasvun ajaksi. Linnut auttoivat istuttamaan siemeniä (sheikkeri, veden ääniä), simpanssit palauttivat varastamansa tavarat sekä käärmeet alkoivat leikkimään lasten kanssa kiusaamisen sijaan (lasten naureskelua).

Metsän kasvettua takaisin kyläläiset ja eläimet järjestivät yhdessä juhlat (afrikkalaista musiikkia/soittimien ääniä loppukappaleen ajan). Musiikin soidessa ihmiset ja eläimet tanssivat iloisesti aamun koittoon asti, kunnes eläimet palasivat metsään rakentamaan uusia koteja. Siitä eteenpäin kyläläiset ja eläimet ovat eläneet sovussa sademetsässä toisiaan auttaen. (Tuulikello)

Tuulikello; Tarinan aloituksen ja lopetuksen merkiksi käy hyvin myös esimerkiksi triangeli
Eläinten äänet; Lapset voivat itse tuottaa eläinten ääniä haluamallaan tavalla
Kävelyäänet; Jalkojen tömistys/käsillä reisiin taputus
Sademetsän ääniä; Sadekeppi/Guiro, kuivien lehtien rapistelu, suhinaa käsillä
Rummutus; Djembe, kehärumpu
Räsähdys; Iso pamaus rummulla, ison kepin/spagetin katkeaminen
Juoksuäänet; Voimakas jalkojen tömistys/käsillä reisiin taputus
Liekkimeri; Paperipussin rapistelu, rummutusta, pieniä räsähdyksiä kepeillä/spageteilla
Veden äänet; Täytetty vesipullo, sadekeppi
Vesipisara; Rummun naputtelua sormilla
Kaatosade; Merirumpu, sadekeppi, rummun naputtelua
Sheikkeri; Voi käyttää myös rytmimunia
Afrikkalaista musiikkia; Sheikkeri, djemberumpu, kapulat, rytmimunat & lasten vapaata tanssia

http://varhaista-aikaa.blogspot.com/2018/06/musiikillinen-ilmaisu-itse-tehdyt.html

Vinkkejä soittimien tekemiseen itse

Aina ei välttämättä ole mahdollista saada käyttöön tarinassa tarvittavia soittimia, joten niiden tilalle on silloin keksittävä jokin muu vaihtoehto. Seuraavaksi on lyhyesti esitelty, miten soittimet voisi korvata tai tehdä itse.

Tuulikello:

  • Tuulikellon voi valmistaa itse esimerkiksi kepeistä, avaimista, lusikoista tai nauloista. Tämän lisäksi tarvitset narua.
  • Kepit, lusikat, naulat tms. sidotaan kiinni pitkään naruun.
  • Ääni syntyy, kun heilutat tuulikelloa.

Sadekeppi:

  • Sadekepin voit tehdä helposti itse esim. pringlespurkista tai muusta pahviputkesta.
  • Purkkiin/putkeen kiinnitetään esim. nauloja painamalla ne läpi purkin/putken ulkopuolelta kohti sisäpuolta.
  • Purkkiin/putkeen laitetaan sisälle esimerkiksi riisiä, hiekkaa tai herneitä.
  • Pringlespurkin kansi kannattaa liimata kiinni, jotta se pysyy paikallaan ja muun pahviputken päät voi peittää vaikkapa pahvilla.
  • Kun sadekeppiä kääntelee, siitä syntyy sadetta muistuttava ääni.

Guiro:

  • Guiron pystyy korvaamaan esim. viemäriputkea muistuttavalla putkella, jota voi soittaa vaikka kepillä.
  • Myös jokin peltinen säilyketölkki, jossa on guirosoitinta muistuttavat urat, ja keppi ovat varsin käypä yhdistelmä guiroksi.

Rumpu:

  • Sekä djembe rummun että kehärummun voi korvata ämpärillä, pesuvadilla tms.
  • Rummuttaa voi myös esimerkiksi lattiaa, reisiä tai vatsaa.
  • Rummutus voidaan korvata myös tömistelyllä tai käsien taputuksella.

Merirumpu:

  • Merirummun voi tehdä itse mm. kiinnittämällä kaksi pahvilautasta yhteen ja laittamalla niiden väliin esim. herneitä tai makaronia.
  • Myös pesuvadista ja kelmusta saa tehtyä merirummun. Laita pesuvatiin herneitä, makaronia tms. ja peitä vati tiukalla kelmu kerroksella.
  • Kun heilutat vatia, syntyy merta muistuttava ääni.

Sheikkeri/rytmimuna:

  • Rytmimunan saa tehtyä kätevästi itse laittamalla riisiä tai hiekkaa suklaamunista tulleen yllätyslelun kotelon sisälle.
  • Myös vanha filmipurkki käy tähän tarkoitukseen.
  • Rytmimunan/sheikkerin saat tehtyä myös siten, että laitat riisiä/hiekkaa WC-paperin rullan sisälle ja peität molemmat päät esim. pahvinpaloilla.

Kapulat:

  • Rytmikapulat voi korvata mm. ulkoa löytyvillä kepeillä.

Musiikkisatu

 

Mukavia hetkiä tarinan parissa!

Laura, Sonja, Suvi, Siri, Miia, Emilia ja Laura
(Taito- ja taidekasvatuksen sivuaineen opiskelijat)
Opettajankoulutuslaitos, Rauman kampus, 2021

Kuvien lähteet:
Artikkelikuva: https://pixabay.com/fi/photos/lapset-afrikkalainen-kenian-peliss%C3%A4-3256879/)
Soittimet: http://varhaista-aikaa.blogspot.com/2018/06/musiikillinen-ilmaisu-itse-tehdyt.html