Afroa varhaiskasvatukseen! 1/3

Tervetuloa tutustumaan Taito- ja taidekasvatuksen sivuaineessa musiikkia ja liikuntaa opiskelevien varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden suunnittelemia ja tuottamia pedagogisia ideoita ja materiaaleja afron hengessä! Blogissa julkaistaan yhteensä kolme kokonaisuutta. Kukin kokonaisuus sisältää kolme erilaista opiskelijoiden suunnittelemaa lähestymistapaa afroon. Ideoita ja materiaaleja saa hyödyntää niin varhaiskasvatuksessa kuin kotonakin.

Tämä ideakokonaisuus sisältää:

  1. Tarinallinen musiikkimaalaus afrohengessä
  2. Eläinaiheinen afrotanssi 3-vuotiaille
  3. Musiikkisatu – Dalia ja yhteistyön taika

Innostavia ja inspiroivia lukuhetkiä!

Tarinallinen musiikkitanssimaalaus afrohengessä

Kulttuurista

Afrikkalaisessa musiikissa laulujen aiheet ovat usein arkisia ja opettavaisia. Perinnelauluja yhdistetään monenlaiseen arkipäivän askareeseen. Afrikkalaisella perinnemusiikilla on kolme tehtävää: arkisen työnteon rytmittäminen, tiedon välittäminen laulujen avulla helposti muistettavassa muodossa ja viihdyttäminen.

Keski- ja Etelä-Afrikan musiikkia pidetään perinteisenä afrikkalaisena musiikkina. Näillä alueilla on monia erilaisia heimoja, joilla on jokaisella oma perimänsä, mutta musiikissa kuitenkin on löydettävissä yhtenäisiä elementtejä. Soittimista erityisesti rummuilla on vahva ja tärkeä rooli musiikin rytmittämisessä. Afrikkalaisessa musiikissa kulkee samaan aikaan vähintään kaksi eri rytmiä, mitä kutsutaan polyrytmiikaksi. Tämä samanaikainen eri rytmien yhdistäminen, jossa esimerkiksi melodiat kulkevat toisiinsa verraten eri jaolla, on musiikille ominaista. Musiikissa esiintyy myös kysymysvastaus-kaava, jossa laulaja esittää kysymyksen ja joko toinen laulaja tai yleisö vastaa.

Lisäksi improvisaatio, sukupuolten väliset roolit ja yhteisöllisyys korostuvat afrikkalaisessa musiikissa. Musiikissa sanoja ja säveltä muutetaan kesken soittamisen aina tarpeen tullen. Improvisointia arvostetaankin paljon juuri sen luovuuden ja taidon takia. Sukupuolten roolit jakautuvat niin, että miehet soittavat ja naiset tanssivat. Usein saatetaan kerääntyä rinkiin, jossa soitetaan. Perinnelauluissa korostuu yhteisöllisyys; kaikki osallistuvat kuoromaiseen laulamiseen.

http://www.themusichistory.com/african-music-history.html

Soittimia

Afrikkalaiset soittimet tunnetaan kekseliäisyydestään, sillä paikalliset valmistusmateriaalit ovat olleet rajallisempia kuin muualla. Valmistuksessa on käytetty pääasiassa luonnonmateriaaleja. Tämän ansiosta soittimet ovatkin ulkonäöltään ja soinnultaan ainutlaatuisia. Rummut ovat meille tunnetuimpia soittimia Afrikasta. Rummut tuovat musiikkiin rytmiä ja ovat siksi tärkein osa soittimien kokoonpanoa. Niiden valmistusmateriaaleina on käytetty puuta ja eläintennahkaa. Erilaiset koristeet ovat myös suosittuja ja niiden tyyli vaihtelee heimosta riippuen.  Rumpusoittimia ovat esimerkiksi Djembe (kuva oikealla) ja Bongot. Rummut asetetaan soittajan jalkojen väliin niin, että pohjassa oleva ilmarako ei peity. Näin rumpu soi paremmin.

http://africanmusicdan.weebly.com/why-i-picked-african-music.html

Rumpujen lisäksi afrikkalaisiin soittimiin kuuluu paljon muutakin. Mielikuvitusta on käytetty erityisesti erilaisten helistimien, kellojen ja gongien valmistuksessa. Helistimissä käytettävät siemenet luovat omanlaisen äänen lajistaan riippuen. Helistimen kuori taas valmistetaan usein oljista. Shekere (kuva vasemmalla) on myös suosittu afrikkalainen helistin. Se valmistetaan kuivatusta kurpitsasta, joka koverretaan ontoksi. Kurpitsan ympärille punotaan narusta ja simpukoista verkko, joka soi hauskasti osuessaan onttoon kuoreen. Helistämisen lisäksi shekereä voidaan lyödä matalamman äänen luomiseksi. Afrikkalaiseen kulttuuriin kuuluu myös erilaisia melodisia soittimia, kuten viuluja, harppuja, huiluja ja ksylofoneja. Nämäkin poikkeavat ulkonäöltään huomattavasti meille tutuista soittimista.

http://www.uulu.fi/soitinkokoelma/soitinkokoelma/soitin/147

Musiikkitanssimaalaus

Lapset maalaavat jaloillaan yhteisen ison tuotoksen, jonka tavoitteena on tuottaa lapsille elämyksellisyyttä sekä moniaistista ja kehollista kokemista. Maaleina käytetään erityisesti nuorempien lasten kanssa voimakkaasti värjääviä ruoka-aineita, jolla vältetään myrkyllisten kemikaalien syöminen. Vanhempien lasten kanssa voidaan käyttää esimerkiksi sormivärejä.

Itse maalaus kannattaa toteuttaa korkeintaan noin 2–4 lapsen kanssa samaan aikaan, jotta suurimmat ruuhkat ja yhteentörmäykset voidaan välttää. Musiikkitanssimaalauksen voi toteuttaa alla olevien ohjeiden mukaisesti tai ohjeistusta voi soveltaa itse valitsemallaan tavalla. Ohjeistuksessa olevat liikkeet ovat siis vain esimerkkejä ja liikkeitä voidaan varioida vapaasti yhdessä lasten kanssa. Tärkeintä on luoda musiikkitanssimaalaustoimintaan myönteinen ilmapiiri, jossa lapsilla on vapaus iloita tanssista ja musiikista muiden lasten ja aikuisten kanssa.

Kun kaikki halukkaat lapset ovat toteuttaneet maalauksen ja värit ovat kuivuneet, taideteos laitetaan esille. Sitä voidaan myöhemmin käyttää esimerkiksi sadutuksen välineenä tai lapset saavat esittää pienissä ryhmissä teoksen pohjalta tanssiesityksen muille lapsille.

Maalaamisessa käytettävät aineet ja välineet

Väriruoka-aineet:

Kuivia aineita, kuten sahramia ja kaakaota, pystyy sekoittamaan kermaviiliin tai kiisseliin. Kiisselin valmistusohjeen löydät muun muassa tästä linkistä. Osaa aineista tulee keittää, jotta väri irtoaa elintarvikkeesta.

Tarvikkeet:

  • kolme eriväristä maalia
  • iso maalauspaperi/kangas
  • pressu/muovi suojaamaan lattiaa
  • kaiutin tai muu musiikintoistoväline
  • lihalaatikoita maalia varten
  • teippiä
  • pyyhkeitä/papereita siivoukseen

Maalaamisessa huomioitavat asiat

  • Allergiat ja alle 1-vuotiaille soveltuvat ruoka-aineet
  • Lattian suojaaminen esimerkiksi pressulla, halkaistuilla jätesäkeillä tai vahakankaalla sekä suojamateriaalin teippaaminen lattiaan kompastumisen estämiseksi
  • Paperin teippaaminen lattiaan
  • Lapsille päälle sellaiset vaatteet, jotka saavat mennä likaiseksi tai tahriintua (esimerkiksi ruokamaalit saattavat tarrautua kiinni tekstiileihin ja ihoon)
  • Aikuisten työnjako selville eli kuka vastaa mistäkin ja kuka missäkin on
  • Maalien määrän huomioiminen lapsimäärään nähden
  • Tilana mahdollisuuksien mukaan kylpyhuone tai muu huone, jonka saa sotkea (kesällä voidaan olla ulkona)
  • Maalit valmiiksi laitettu lihalaatikoihin (ruoka-aineet valmiiksi)

Tarinallinen musiikkitanssimaalaus afrohengessä -toiminta

Afrotanssin tunnelmaan voidaan virittäytyä esimerkiksi aamupiirissä tutustumalla soittimiin sekä musiikkiin. Lapset saavat kokeilla soittimia ja kuunnella afromusiikkia. Myös tanssiliikkeisiin voidaan tutustua etukäteen videoiden avulla.

Toiminnassa käytettävät musiikit ja maalien värit ovat esimerkkejä. Halutessaan niitä voi muokata haluamallaan tavalla ja tilanteeseen sopivaksi. Ohjeessa kursiivilla kirjoitetut osiot on tarkoitettu puhuttavan ääneen ja sulkeiden sisällä on itse toiminnan ohjaus.

Toiminnan kesto noin 20 minuuttia. Toiminnassa käytettävät musiikit:

  • Stephen J. Anderson – African Skies (alkumusiikkina toiminnan aloituksessa)
  • Mamady Keïta – Kuku (musiikkina itse toiminnassa)

Toiminnan kulku

Tilaan, jossa musiikkimaalaus tehdään, laitetaan soimaan etukäteen alkumusiikki lasten saapumista varten. Musiikin soiminen auttaa lapsia virittäytymään toiminnan tunnelmaan. Mahdollisuuksien mukaan huoneeseen voidaan sijoittaa myös viidakkoon ja afromusiikkiin sopivaa rekvisiittaa, jotta toiminnasta saadaan entistä elämyksellisempi.

Ensimmäisenä maalina keltainen.

  1. Olemme saapuneet syvälle viidakkoon ja jalkojen alla tuntuu jotain märkää ja limaista. (astutaan maaliin)
  2. Lähdetään yhdessä ihmettelemään, mitä kaikkea viidakosta mahtaa löytyäkään. (kuljetaan yhdessä ympäri maalauspaperia ja ihmetellään ympäröivää viidakkoa)

vaihda musiikki tässä kohdassa —

  1. Kuunnellaan! Viidakon eläimillä taitaa olla juhlat käynnissä! Mennään yhdessä katsomaan, mitä eläimiä juhlissa on.
    •  Ensin kohdataan norsu:
      • Oi mikä valtava eläin se tuossa on? Sillä näyttäisi olevan pitkä kärsä ja suuret korvat.
      • ESIMERKKILIIKE 1: https://youtu.be/5WsdcT-TEqo
    •  Seuraavaksi nähdään lauma apinoita:

Vaihdetaan maaliksi punainen ja lapset käyvät astumassa maaliin.

    •  Kolmantena kohdataan käärme:
      • Hui! Mikä on tuo pitkä ja luikertelevainen eläin tuolla puun alla? Sehän taitaa olla käärme!
      • ESIMERKKILIIKE 3: https://youtu.be/rjqa-vKqJs0
    • Neljäntenä eläimenä kohdataan kirahvi:
      • Oi, miten valtavan pitkä kaula tuolla eläimellä onkaan! Minkälaisella eläimellä sellainen olikaan…? Kirahvilla totta kai!
      • ESIMERKKILIIKE 4: https://youtu.be/sHuvyB1cQ5E

Vaihdetaan maaliksi sininen ja lapset käyvät astumassa maaliin.

  1. Eläimet kutsuvat kaikki mukaan tanssiriehaan. Ota kaveria kädestä kiinni ja pyöritään yhdessä piirissä uusien eläinystävien kanssa. (vapaata tanssia paperin päällä)
  2. Tanssiriehan jälkeen on aika sanoa hyvästit viidakon eläimille, pyyhkiä suurimmat maalit pois jaloista ja ihastella yhdessä tehtyä taideteosta.

 

Tämän toiminnan ovat yhdessä suunnitelleet: Aino, Alisa, Elina, Heidi, Matilda, Pauliina, Santeri ja Sara (Taito- ja taideaineiden sivuaineen opiskelijat)
Opettajankoulutuslaitos, Rauman kampus, 2021

Linkkejä
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=K9cPJsou6_c

Länsiafrikkalaista tanssia
https://www.youtube.com/watch?v=AeJlb-n89LA

Maguette Camara ohjeistaa länsiafrikkalaiseen tanssiin
https://youtube.com/playlist?list=PLMFe9NWcXNgZQeMMRIkhoF1d3Cg77_3ql

Musiikkimaalauksessa käytettäviä musiikkeja ja vinkkejä liikkeisiin

Lähteet
http://ourvision-fi.com/keski-ja-etela-afrikan-musiikki/
https://jrofficial.fi/afrikkalaiset-musiikkisoittimet/

Kuvien lähteet
Artikkelikuva: https://pixabay.com/fi/photos/perhe-perhe-kuvat-jalat-lapset-1839662
Kuva tanssijasta: http://www.themusichistory.com/african-music-history.html
Djembe-rumpu: http://africanmusicdan.weebly.com/why-i-picked-african-music.html
Shekere: http://www.uulu.fi/soitinkokoelma/soitinkokoelma/soitin/147