Ideoita moniaistisen varhaiskasvatuksen kehittämiseksi 1/3

Tervetuloa lukemaan Taito- ja taidekasvatuksen sivuainetta opiskelevien varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden suunnittelemia ja tuottamia pedagogisia ideoita ja materiaaleja! Blogissa julkaistaan yhteensä kolme ideakokonaisuutta, joista tämä on järjestyksessään ensimmäinen. Kukin ideakokonaisuus sisältää kolme erilaista opiskelijoiden suunnittelemaa näkökulmaa tai lähestymistapaa teemaan. Ideoita ja materiaaleja saa hyödyntää niin varhaiskasvatuksessa kuin kotonakin.

Tämä ideakokonaisuus sisältää:
1. Aisti-sirkus osana päiväkodin arkea
2. Interaktiivinen ääniseikkailu
3. Tuoksupurnukat

Iloisia lukuhetkiä!

1. Aisti-sirkus osana päiväkodin arkea

Lapsille on äärimmäisen tärkeää päästä kokeilemaan ja oppimaan uutta eri aisteja hyödyntäen. Aisti-sirkuksen tarkoituksena on tarjota juuri näitä mahdollisuuksia, jolloin lapset pääsevät oma-aloitteisesti tutkimaan ja kokeilemaan erilaisia aisteja hyödyntäviä materiaaleja sekä yksityiskohtia. Sen ei ole tarkoitus olla välttämättä jokapäiväistä tietoista suunnittelua ja ohjattua toimintaa, vaan hajauttaa se osaksi päiväkodin arkea vaihtelevana lisänä tilojen yksityiskohtiin ja hyödyntää esimerkiksi vuosisuunnitelmaa sen toteuttamisessa. Tarkoitus ei myöskään ole tarjota samoina päivinä samoja aisteja, vaan hajauttaa aistien käyttöä eri päiville ja vaihdella esillä olevia tutkittavia tai löydettäviä asioita lapsille.

Aisti-sirkus ei vaadi toteutuakseen juurikaan ostamista, jos resurssit ovat rajalliset. Jopa maku- ja hajuaistien hyödyntämiseen voi käyttää luonnon resursseja ennemmin kuin ostettavia öljyjä ja tuoksutikkuja. Jokaisen aistin hyödyntämiseen löytää materiaaleja pelkästään jo päiväkodin sisältä, mutta tarpeen mukaan voi siihen aktivoida myös vanhempia tuomaan materiaaleja kotoa lasten tutkittavaksi. Aisti-sirkuksen ideaa voi hyvin integroida eri teemoihin, eri käytänteisiin ja sen toteuttaminen on usein jopa huomaamaton osa suunniteltua toimintaa.

Kuulo
Kuuloaistin hyödyntäminen on usein huomaamatonta ja osana päiväkodin arkea entuudestaan. Tarkoitus on kuitenkin muuttaa sen käyttäminen myös tiedostetuksi sekä lisätä uusia erilaisia äänimaailmoja lapsille. Kuuloa harjoittaessa voi hyödyntää kuulomuistipelejä tai äänimaailmojen avulla voi luoda viikon ajaksi rauhoittumisnurkan päiväkodin tiloissa, jossa lapset voivat käydä sulkemassa silmät ja kuunnella luonnon ääniä. Samoin lasten kanssa voi itse luoda äänien avulla tarinan hyödyntämällä erilaisia välineitä.

Näkö
Lapsen näön aktivoiminen ei vaadi suurempaa luovuutta tai edes pohdintaa. Näköä on helppo aktivoida erilaisilla tavoilla ohjaamalla katsetta tiettyyn asiaan tai esineeseen päiväkodissa. Aisti-sirkuksessa sen tarkoitus on asettaa vaihtuvia esineitä, kuvia, värikuvioita tai mitä mieleen juolahtaa ryhmän tiloihin, jolloin lapset voivat niitä etsiä ja koskea tai jopa asettaa uuteen paikkaan. Harjoitteisiin voi hyvin yhdistää käsillä olevia teemoja esimerkiksi luontoa, muotoja, matematiikkaa tai sosiaalisia taitoja koskevia kuvia, mutta myös lasten omia piirustuksia ja taiteiluja on hyvä laittaa esille.

Maku
Makujen testaaminen voi olla joskus haastavaa lasten kanssa, koska siinä täytyy ottaa huomioon allergioita, herkkyyksiä ja jopa lasten erilaisia makutottumuksia. Lasten kannalta on kuitenkin hyvä päästä myös maistelemaan erilaisia ja uusia asioita, jolloin makutestipäivät voivat olla mielenkiintoinen lisä vuosiohjelmaa ja osaa niistä voi suunnitella jopa lasten kanssa. Makupäiville voi ottaa teemoja avuksi, jolloin otetaan esimerkiksi luontoteeman pohjalta metsämarjoja tai värin perusteella valitaan uusia maisteltavia. Makuja voi testailla erilaisin koostumuksin turvallisesti, hyödyntäen vaikkapa soseita tai pieniä paloja. Testaukseen soveltuu myös leipomispäivänä käytettävät turvalliset raaka-aineet sekä taikina, jolloin lasten kanssa voi pohtia eroa valmiin tuotoksen ja sen raaka-aineiden välillä millaisia eroja ovat havainneet.

Haju
Lasten kanssa voi hyvin tutustua myös erilaisiin hajuihin ja hajusteisiin turvallisesti. Aina kannattaa kuitenkin varoa liian voimakkaiden tai mahdollisesti jopa allergisoivien hajujen ja niiden aiheuttajien kanssa, kuten esimerkiksi allergisoivat ruoka-aineet ja kukkien siitepöly. Jälkimmäisten osalta voi toteuttaa istutusprojektin, jolloin päiväkodin sisätiloihin ei pääse liikaa tuoksusekamelskaa muodostumaan ja samalla saadaan tuntua multaan sekä istuttamiseen aktiviteettinä. Sisätiloihin voi kuitenkin harkita esimerkiksi eteiseen, muuhun ilmastoituun tilaan tai suljettaviin purkkeihin asettaa erilaisia tuoksujen lähteitä aina silloin tällöin ja luoda lapsille mahdollisuuksia havaita tuoksun lähde sekä oppia tuntemaan tuoksujen eroja. Hyviä tuoksujen lähteitä ovat havut, kannelliset tuoksukynttilät ilman sytyttämistä, maa-aines, erilaiset tuoksutikut tai eteeriset öljyt, joista voi tipauttaa yhden tai kaksi pisaraa esimerkiksi vanulappuun.

Tunto
Tuntoaistiin syventyminen on mahdollista toteuttaa myös kaikkia aikaisempia aisteja hyödyntäen. Lasten kanssa voi tutkia makupäivänä myös maisteltavien asioiden koostumusta ja tuntua, soitinten tai materiaalien äänen muodostumista tai järjestää lelupäivän, jolloin kukin saa tuoda oman lempilelunsa ja niitä tutkitaan yhdessä tuntoaistin varassa vertaillen eroavaisuuksia. Erinomaisia tutkittavia lasten kanssa ovat erilaiset pehmeät materiaalit ja niiden ero, metalli, puu, muovi ja tietenkin erilaiset kolmiulotteiset muodot. Tällöin saadaan myös matemaattista avaruudellista hahmottamista yhdistettyä tuntoaistiin muotojen avulla lasten voidessa kosketella ja käännellä niitä sekä jälleen vertailla pallon ja pyramidin välisiä eroavaisuuksia. Tuntoaistin harjoittamiseen ovat erilaiset tuntolaatat myös hyviä apukeinoja, jotka voi jättää päiväkodin tiloihin lasten vapaaseen käyttöön.

Omat suunnitelmamme Aisti-sirkukseen

Kuulomuistipeli
Tarvikkeet: Pääsiäismunien lelukotelo/filmipurkki, riisiä, makaronia, kiviä, helmiä, ihan mitä vain keksii sisälle laittaa.
Kuulomuistipelissä päästään erottamaan erilaisia ääniä toisistaan. Suositeltavaa olisi, että kaikki muistipelin purkit olisivat saman värisiä, jolloin ei pysty ravistamatta muistamaan, minkälainen ääni rasiasta kuuluu.
Muistipeli toimii samaan tapaan kuin normaali muistipeli. Purkit asetetaan pelaajien eteen järjestykseen. Jokainen valitsee vuorollaan kaksi rasiaa ja ravistelee niitä kuunnellakseen, lähteekö sisältä samanlainen vai erilainen ääni. Äänien ollessa samanlaiset saa rasiat itselleen ja katkaa vuoroaan. Jos rasioista kuuluvat äänet eroavat toisistaan, siirtyy vuoro toiselle pelaajalle.
Kuulomuistipeliä voi pelata milloin tahansa ja peli voi olla aina lasten saatavilla.

Tuntolaatat
Tarvikkeet: paksua pahvia/vaneria, helmiä, kiviä, oksia, paperia, höyheniä (kaikkea mitä halutaan lasten kanssa tunnustella, mielikuvitus rajana), liimaa.
Tuntolaatat voi valmistaa monella eri tavalla ja niihin löytyy ohjeita myös netistä. Nämä laatat on leikattu paksusta pahvista kämmenen kokoisiksi, jotta niitä on helppo kuljettaa mukana. Toiselle laatalle on liimattu sileää silkkipaperia ja toiselle karheaa kreppipaperia. Laattoja voi halutessaan tehdä niin monta kuin itse haluaa. Kämmenen kokoiset laatat saa laitettua helposti esimerkiksi pieneen pussukkaan, josta niitä voi antaa lasten nostaa tunnusteltavaksi.

Tuoksupussukat
Tarvikkeet: pieniä pusseja esimerkiksi kankaisia, joista ei näe läpi, pieni tuoksukynttilä, havunneulasia, tuoksutikkuja, käpyjä, (taas vain mielikuvitus rajana ryhmän lasten yksilöllisyys huomioiden).
Tuoksupussien kanssa voi pelata hauskoja arvuuttelupelejä. Lapsi voi kokeilla osaako vain pelkän hajuaistin avulla tunnistaa pussukan sisällä olevan asian. Yhdessä voidaan pohtia myös miltä erilaiset hajut voivat haista, vahva, heikko, makea, voimakas. Jonkin mielestä toiselle mieluinen haju ei ole hyvä ja siitäkin voidaan lasten kanssa keskustella. Mikä tuoksuu hyvälle ja mikä haisee pahalle?

Tekijät: Sonja Taskinen ja Tia-Maria Vahekoski
Kaksi viimeistä kuvaa: Pixabay

2. Interaktiivinen ääniseikkailu

Lasten osallisuus heidän omassa kasvussaan ja opetuksessaan on tärkeää. Lasten saadessa vaikuttaa opetukseen omilla valinnoilla, voivat he myös kokea oppimisen mielekkääksi. Halusimme luoda tarinan, johon lapset itse voisivat osallistua ja jonka lopputulos riippuisi heidän valinnoistaan. Lisäksi yritimme integroida tarinaan aistillisen kokemuksen erilaisten äänien avulla.

Tällaisen tarinan voi luoda itsekin helposti mielikuvitusta vapaasti käyttäen. Liitteenä kuitenkin löytyy luomamme lyhyt tarina, jossa lapset ovat päähenkilöitä. Lapset saavat itse luoda erilaisia ääniä kehollaan, jotka sopivat tarinaan. He myös pääsevät kuulemaan erilaisia ääniä, joita tarinan lukija luo erilaisilla soittimilla. Ohjeet äänien luomiseen ja soittimien soittamiseen ovat merkitty tarinaan lihavoidulla tekstillä. Soittimet kuuluvat pääasiassa tarinan lukijalle ja lapset saavat tehdä ääniä kehollaan. Kuitenkin myös lapset voivat osallistua soittamiseen esimerkiksi jakamalla jokaiselle vuorotellen yhden soittimista.

Tarinassa on erilaisia polkuja, jotka ovat värikoodattu. Lasten valitsema polku jatkaa tarinaa erilaisin lopputuloksin. Tarinan voi siis lukea uudestaan ja kokeilla eri suuntaa.

Linkki tarinaan tässä.

Pitäkää hauskaa! Lassi ja Pauliina

3. Aistityöpaja: tuoksupurnukat

Hajuaistia aktivoimaan voi tehdä tuoksupurnukoita. Niitä voi tehdä kierrätysmateriaaleista, kuten pilttipurkeista. Ne saa tiiviisti suljettua, ja siten tuoksu säilyy pidempään.
Ideoita erilaisiin tuoksuihin:

  • metsäretkeltä luonnonmateriaaleja; kävyt, sammal, lehdet, neulaset, kepit, ruoho
  • multa
  • appelsiinin, sitruunan, inkiväärin tms. kuoret (kuivattuna säilyy paremmin)
  • kahvin purut
  • mausteet; kaneli, kardemumma, piparkakkumauste, oregano, persilja, paprika- ja valkosipulijauhe…
  • Muistetaan huomioida allergiat!

Vinkki! Tuoksuja voi arvailla ja vertailla esimerkiksi muistipelin muodossa, jossa keskitytään muutamaan tuoksuun kerralla. Lapsi ottaa kaksi purkkia kerrallaan ja tutkii hajuaistinsa kautta, että onko tuoksut purkeissa samanlaiset vai erilaiset. Samalla idealla voisi toteuttaa myös kuulomuistipelin.

Pilttipurkin voi koristella, jotta tuoksun lähdettä ei näe muistipelin aikana. Jos sisältö peitetään, voi purkin pohjaan vielä kirjoittaa mikä siellä tuoksuu. Purkit voi maalata (kuvissa 2-3 kerrosta akryyliväriä), päällystämää kangastilkuilla, tai vaikka sormivirkata lasten kanssa ketjuja, jotka liimataan purkin ympäri. Näin lasipurkki saa myös hieman suojaa.

 

Annimaria Taimi & Matilda Tuuri

Artikkelikuva: Pixabay (https://pixabay.com/fi/photos/park-puutarha-lapset-pojat-lue-3396714/)