Ideoita moniaistisen varhaiskasvatuksen kehittämiseksi 3/3

Tervetuloa lukemaan Taito- ja taidekasvatuksen sivuainetta opiskelevien varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden suunnittelemia ja tuottamia pedagogisia ideoita ja materiaaleja! Blogissa julkaistaan yhteensä kolme ideakokonaisuutta, joista tämä on järjestyksessään kolmas. Kukin ideakokonaisuus sisältää kolme erilaista opiskelijoiden suunnittelemaa näkökulmaa tai lähestymistapaa teemaan. Ideoita ja materiaaleja saa hyödyntää niin varhaiskasvatuksessa kuin kotonakin.

Tämä ideakokonaisuus sisältää:
1. Aistit auki metsässä
2. Tuoksupurkit – Aistityöpaja
3. Aistit auki maailmalle: Eri värein kasvavat kukat

Iloisia lukuhetkiä!

1. Aistit auki metsässä

Keskitytään pitämään kaikki aistit auki. Pysähdytään välillä ja laitetaan silmät kiinni. Rauhoitutaan seuraamalla omaa hengitystä, kuunnellaan ääniä läheltä ja kaukaa. Vähitellen huomaa, kuinka aistit terävöityvät. Tunnetaan maa jalkojen alla. Miltä se tuntuu, miltä se tuoksuu?

Tässä äänitteisiin perustuvassa toiminnassa tarkoituksena on aktivoida lasten eri aisteja ja sen kautta tutkia lapselle läheistä ympäristöä. Ensimmäinen äänite on tarkoitettu kuunneltavaksi ennen metsään lähtöä, sen avulla valmistaudutaan hyödyntämään eri aisteja ja johdatellaan erilaisiin havaintoihin. ”Miltä metsässä voisi kuulostaa? Miltä siellä voi tuoksua? Mikä asioita matkalla on?”

Toinen äänite on metsässä kuunneltava. Äänitteessä luodaan kuuntelijalle mielikuvia, jotka luovat mahdollisuuksia aisteilla havainnointiin. Mielikuvat luovat myös mahdollisuuden pohtia mielikuvituksen myötä havaintojen tekemistä. Äänite kuunnellaan rauhallisessa ympäristössä ja sen voi jakaa osiin tai kuunnella se kokonaan. Tärkeää on tehdä havaintoja aisteja käyttäen, se voi tapahtua äänitteen aikana tai sen jälkeen. Lapsen henkilökohtaisille havainnoille tulee jättää tilaa ja aikaa sekä niitä voidaan vertailla.

Äänite 1: Mennään metsään

Äänite 2: Metsässä

Äänitteet:
Alisa Korppinen (2021): Metsässä

Miinaliisa Kaira, Siiri Kortesoja ja Alisa Korppinen

2. Tuoksupurkit – Aistityöpaja

Tässä aistityöpajassa innostetaan lapsia tutkimaan erilaisia tuoksuja. Lapset saavat hajuaistin avulla arvuutella purkkien sisältöä. Tehtävän tarkoituksena on antaa lapsille kokemus siitä, mitkä kaikki asiat voivat tuoksua ja ettei kaikki tuoksuva aina ole syötävää sellaisenaan tai laisinkaan.

Lapsille annetaan aina yksi purkki kerrallaan tuoksuteltavaksi. Samaa tuoksua voi olla useammassa purkissa kerrallaan, jotta useampi lapsi voi tuoksutella samaa tuoksua yhtä aikaa. Tuoksuttelun jälkeen pohditaan yhdessä lasten kanssa, miltä purkki tuoksui. Miten tuoksua voisi kuvailla? Mitä tuoksusta tulee mieleen?

Tulostettavien tuoksukorttien avulla opettaja voi esitellä, mikä tuoksun aiheuttaja on ja miltä se näyttää. Tuoksukorteissa on myös muuta mielenkiintoista lisätietoa jokaisesta tuoksuaineesta. Voidaan myös yhdessä kurkistaa purkkien sisälle. Keskustellaan lasten kanssa siitä, ovatko he joskus nähneet, maistaneet tai tunnustelleet tuoksun aiheuttajaa.

Näin teet tuoksupurkit itse

Tarvitset:

  • 5 läpinäkymätöntä purkkia (esim. pahvimukeja)
  • tuoksuaineet (kahvinpuruja, kuusen neulasia, kanelia, vaniljaa, appelsiinia)
  • foliota
  • neula
  • värilliset paperilappuset purkkien merkitsemiseen (musta, vihreä, ruskea, valkoinen, oranssi)
  • liima

1. Laita purkkiin tuoksuainetta.
2. Tee purkille kansi foliosta. Pistele folioon neulalla reikiä.
3. Toista sama kaikille purkeille. Liimaa purkkien kylkeen tuoksuja vastaavat värilliset paperilappuset.

Tuoksukortit voit tulostaa tästä.

Leikkaa kortit erilleen. Voit liimata korttien taustalle tuoksujen värejä vastaavat kartongit.

Elina Levänen ja Sara Mäkelä

3. Aistit auki maailmalle: Eri värein kasvavat kukat

Valkoiset kukat voivat vaihtaa väriä kasteluveteen lisätyn väriaineen avulla. Esimerkiksi värikkäät valkovuokot voivat toimia hienona äitienpäivälahjana. Tutkivan oppimisen tavoin lasten eri aistit tulevat käyttöön kukkien värjäysprosessin aikana. Lapset pääsevät seuraamaan prosessia koko päiväkotipäivän ajan ja ihastelemaan valmiita kukkia jo seuraavana päiväkotipäivänä. Kukkia voi haistella ja ihmetellä, muuttuuko haju kukissa värjäyksen aikana. Myös lehtiä voi hennosti koskettaa ennen ja jälkeen värjäyksen. Lasten kanssa prosessin aikana ja sen jälkeen voi keskustella, miksi kukat värjäytyivät tietyn väriseksi sekä jääkö väri esimerkiksi paperiin valmiista kukista.

Tarvikkeet:

  • Valkoisia kukkia, esimerkiksi valkovuokkoja, päivänkakkaroita tai metsätähtiä.
  • Maljakoita, esimerkiksi kierrätetyt lasipurkit.
  • Erivärisiä elintarvikevärejä.

Ohje:

  • Lisää maljakoihin vettä.
  • Lisää 8-10 tippaa elintarvikeväriä kuhunkin maljakkoon. Muista sekoittaa.
  • Leikkaa kukkien varsista pätkät pois, jotta ne sopivat maljakoihin ja imupinnat tulevat esiin. Myös mitä vähemmän vartta on kukassa, sitä enemmän kukka imee väriä itseensä.
  • Aseta yksi tai kaksi kukkaa kuhunkin maljakkoon.
  • Kukkien terälehtien pitäisi värjäytyä lähes kokonaan 12-24h.

Tarvitset valkoisia kukkia, elintarvikeväriä, sakset, purkkeja tai maljakoita kukille ja vettä. Laita maljakoihin saman verran vettä sekä elintarvikeväriä noin 8-10 tippaa. Leikkaa kukkasien varsiin uudet imupinnat ja aseta ne maljakoihin. Voit sekoittaa vettä kukan varren avulla, jotta elintarvikeväri sekoittuu tasaisesti veteen. Anna kukkien värjäytyä noin 12-24 tuntia. Voit ottaa kuvia kukista ennen värjäämistä, värjäämisen aikana sekä lopussa, jotta kukan värin ja värin voimakkuuden vertaaminen on helpompaa.

Tulokset noin 24 tunnin jälkeen. Keltainen ja vihreä väri eivät värjänneet kukkia kovinkaan paljon. Vihreä väri muuttui kukassa sinertäväksi. Sininen ja punainen väri näkyi voimakkaammin kukan terälehdissä.

Laura Päivinen, Elina Pärssinen, Santeri Siironen ja Laura Soili

 

Artikkelikuva: Pixabay (https://pixabay.com/fi/photos/lapsi-poika-polku-k%C3%A4vely-932369/)