Moniaistinen ystävyys

Ystävyys on tärkeä asia, myös pienille lapsille. Ystävien kanssa jaetaan tärkeitä asioita ja he ovat tärkeä tuki elämässä. Ystävien kanssa kommunikoidessa käytetään monia aisteja; katsotaan ystävää silmiin, kuunnellaan mitä hän puhuu ja halataan hyvää ystävää. Blogin kansikuva valikoitui, kun löysimme Rauman maastosta tällaisen luonnon taideteoksen. Näimme tässä luonnon ystävyyttä, koska puu ja kivi halaavat toisiaan ja jakavat eteen tulevia asioita yhdessä.

Kirjoituksemme aiheena on toimintaidea kaikenikäisille lapsille, ja myöskin aikuisille. Toiminnassa yhdistyvät lastenkirjallisuus, ulkoilu sekä ystävyys ja moniaistisuus. Aluksi lasten kanssa luetaan Jeanne Willisin kirja Myyrän auringonnousu. Kirjassa hiiri haluaa ystäviensä kanssa näyttää Myyrälle auringonnousun, sillä Myyrä ei ole koskaan nähnyt sitä. Hiiri ystävineen kuvailee myyrälle auringonnousua käyttäen erilaisia vertauskuvia. Kirjan lopussa selviää, että myyrä on sokea, eli hän ei nähnyt auringonlaskua silmillään, mutta näki sen mielessään. Vaikka myyrä ei pystynyt näkemään auringonlaskua silmillään, oli kokemus hänelle kuitenkin ainutlaatuinen hänen ystäviensä kuvailujen ansiosta. Ympäristössä voi siis kokea kaikenlaista monin aistein, ei vain näön avulla.

Kirjan lukemisen tarkoituksena on herätellä lapsia huomaamaan, että havaitseminen tapahtuu silmien lisäksi myös, esimerkiksi korvilla, sormilla ja nenällä. Kirjan lukemisen jälkeen lasten kanssa lähdetään erilaiseen ympäristöön, esimerkiksi metsään tai Vanhaan Raumaan. Aluksi lapset saavat rauhassa tutustua ympäristöön, ja etsiä sieltä jotakin, mistä pitävät erityisen paljon. Se voi olla esimerkiksi jokin tietty maisema, miellyttävän tuntuinen pinta tai hyvä tuoksu. Kun kaikki lapset ovat valinneet tällaisen kohteen, lapset jaetaan pienryhmiin sen mukaan, kuinka monta aikuista on retkellä mukana. Pienryhmän lapset saavat näyttää valitsemansa kohteen muulle ryhmälle, ja kuvailla sitä samalla; miltä se näyttää, tuntuu, yms., miksi he pitävät siitä ja mikä tekee siitä niin erityisen. Näin he jakavat omasta mielestään miellyttävän kokemuksen ystäviensä kanssa. Aikuinen kirjoittaa lasten valitsemat kohteet ylös, jotta myöhemmin voidaan luoda kohde uudestaan paperille lapsen haluamalla tavalla. Näihin voidaan esimerkiksi hakea luonnonmateriaaleja ja käyttää äänimaisemaa, jotta moniaistisuuden teema säilyy myöhemminkin. Valmiista töistä voidaan pitää näyttely, jota lasten huoltajat voivat tulla katsomaan esimerkiksi vanhempainillassa.

Harjoituksen voi toteuttaa myös muualla, kuin päiväkotiympäristössä, esimerkiksi huoltajien tai muiden lapselle tärkeiden ihmisten kanssa. Silloin pienryhmänä toimii se porukka, jolla retkelle on lähdetty. Ympäristönä voi toimia mikä tahansa tila sekä ulkona, että sisällä. Kirjaa ei ole pakko käyttää, mutta mielestämme Myyrän auringonnousu -kirja toimii tehtävän alustuksena erittäin hyvin. Alustukseen voi halutessaan käyttää myös esimerkiksi musiikkia.
 
Materiaalit:

  • Myyrän auringonnousu -kirja, Jeanne Willis (2011), Lastenkeskus

 
Ella Tenkula ja Venla Valkeapää