Unelmien taideviikko 2050-luvun päiväkodissa

Miten ajattelisit taideviikon järjestettävän 30 vuoden päästä? Mitä uusia menetelmiä uskot löytyvän varhaiskasvatuksesta? Näitä asioita pohdimme, kun teimme mielikuvitusmatkan 30 vuoden päähän järjestettävään taideviikkoon. Toteutimme mielessämme unelmien taideviikon eri taidepisteiden avulla, jolloin jokaiselle päivälle on oma menetelmänsä, jolla taidetta luodaan.

Taideviikon ensimmäisenä päivänä teemana on taiteen teko tietoteknologisilla laitteilla. Toiminnan alussa harjoitellaan älylasien käyttöä, pohditaan mikä animaatio on ja miten se toteutetaan. Tarkoituksena on luoda animaatio valokuvia hyödyntäen. Lapset on jaettu pienryhmiin (3–4 lasta per ryhmä), jossa animaation tekeminen toteutetaan. Ennen tehtävän alkua arvotaan jokaiselle pienryhmälle laatikko, jossa on rekvisiittaa animaation tekemiseen (esim. legoja, pikkuautoja ja palikoita). Lapset hyödyntävät rekvisiittaa ja ottavat älylasien avulla niistä kuvia ja kuvista luodaan tabletin avulla animaatio.

Seuraavana päivänä teemana on käsityöt. Päiväkodissa halutaan tukea lasten kädentaitojen kehittymistä. Lapset saavat tehdä oman siilin sahaamalla ylijäämä laudasta palan ja naulaamalla nauloista siilille piikit. He pääsevät harjoittelemaan sahaamista ja naulaamista päivän ulkoilujen aikana. Kun siilit on saatu valmiiksi, siirrytään sisälle märkä huovuttamaan siilille pesä. Jokainen lapsi saa tehdä siililleen sellaisen pesän kuin haluaa, vain mielikuvitus on rajana.

Kolmannen taideviikon päivän aiheena on musiikki. Lapset saavat suunnitella ja tuottaa oman kappaleen, jota voidaan hyödyntää seuraavan päivän musiikkiliikunnassa sekä ne kuunnellaan taideviikon päätteeksi koko päiväkodin kesken. Pienryhmät pääsevät sanoittamaan/ äänittämään kappaleen sanoja aikuisen avustuksella. Musiikin teossa hyödynnetään kehosoittimia sekä rytmisoittimia. Kappaleet äänitetään biisin teko sovelluksella pienryhmissä. Pienryhmät saavat vielä lopuksi muokata haluamallaan tavalla kappaletta sovelluksessa esimerkiksi pidentämällä tai lyhentämällä ääniraitoja. Kun pienryhmä on tuotokseensa tyytyväinen, se tallennetaan päiväkodin pilvipalveluun.

Neljäntenä päivänä on tiedossa liikuntaa. Edeltävänä päivänä tehtyjä kappaleita hyödynnetään musiikkiliikunnassa. Lapset saavat liikkua musiikin rytmin, temmon ja kappaleen sanojen mukaan. Aikuinen mallintaa lapsille esimerkkejä, miten liikkua, mutta lapset pääsevät myös itse ideoimaan liikkeitä. Toiminta voidaan toteuttaa, joko ulkona tai sisällä. Ulkona voidaan kuunnella luonnon ääniä ja miettiä, miten esimerkiksi tuuli liikkuu.

Viikon alussa koteihin on tiedotettu, että viikon viimeisenä päivänä tarvitaan kierrätysmateriaaleja (esim. maitotölkkejä, lasipurkkeja, lehtiä). Kierrätysmateriaaleista on tarkoitus tehdä aikaisemmin valmistetuille siileille kodit. Lapset saavat maalata pulloväreillä siilillensä kodin ja koristella sen huovutetuilla lehdillä, jotka valmistettiin aikaisemmin viikolla. Jos jollain lapsella on jäänyt siili kesken, voidaan se tehdä samalla valmiiksi.

Unelmien taideviikolla on haluttu säilyttää perinteisiä kädentaitoja, kuten nikkarointia ja huovutusta. Ei olla unohdettu kuitenkaan uusinta teknologiaa, jota voidaan hyödyntää monipuolisesti oppimisessa. Näin päättyi mielikuvitusmatkamme unelmien taideviikkoon 2050-luvun päiväkodissa.

Anu Mäki & Ada Pekola
Kuva: Pixabay